Keto for begyndere

Keto for begyndere - spis sundt

Keto for begyndere, en introduktion til keto

Du har måske hørt om hvor fantastisk keto diæten er, når du gerne vil tabe dig. Du er måske ivrig efter at prøve det af selv. Der er, desværre, alt for meget information om keto rundt omkring – og det kan være svært at vide hvor man skal starte.

Så er du kommet til det rette sted. I keto for begyndere får du de væsentlige facts, serveret på en måde, at du har de informationer du skal bruge, for at vurdere om keto er det rette for dig – og hvordan du kommer i gang.

Der er grundlæggende 3 måder at tabe sig på:

  • Du kan indtage færre kalorier end du forbruger – spise mindre.
  • Du kan forbruge flere kalorier end du indtager – træne mere.
  • Du kan kombinere ovenstående, så du både indtager færre kalorier og træner mere.

Fedt baseret diæt

Keto diæten er en såkaldt Low-Carb, High-Fat diæt. Den indeholder derfor en betydelig mængde fedt, op til 70 til 80% fedt. Proteiner udgør 20 til 25% af kosten og kulhydrater de sidste 5 til 10%. De fleste på en keto diæt holder andelen af kulhydrat på mindre end 50 gram pr dag.

I modsætning til hvad vi tidligere har troet, er fedt ikke skadelig for dit helbred – så længe du holder dig til det gode fedt.

Se også: Keto, diæt eller livsstil

Bryder din afhængighed af kulhydrater

Den største udfordring der er i forbindelse med andre diæter, er trangen til at spise.
Når kosten indeholder kulhydrater, kommer følelsen af at være sulten og trang til at spise.
Denne udfordring gør keto diæten op med. Du spiser dig mæt hver dag samtidigt med at du slipper af med overskydende fedt og så nyder dit helbred godt af dine ændrede kostvaner.

Forbrænd fedt i stedet for kulhydrater

Hos langt de fleste, i hvert fald i vores del af verdenen, er glukose energikilde. Glukosen kommer fra kulhydrater. Når du er på en keto diæt, transformere din krop fedt til ketoner og bruger ketonerne som energikilde. Ketoner giver en langt renere forbrænding end glukosen gør.

Når kroppen forbrænder fedt i stedet for glukose, mindskes dine fedtdepoter langt hurtigere. Det er en af årsagerne til at man taber sig hurtigere på en keto diæt end på andre diæter.

Let at overholde

 I modsætning til f.eks. paleodiæten, der er meget striks, er du langt mere fri i dit valg af råvarer. Du kan spise alt det du vil af ting du holder af som: Smør, bacon, æg, nødder kokosnød olie, oliven olie, ørred, laks, kød med fedt, fløde – der alle er anbefalede produkter i keto diæten.

Jo højere dit fedt (det gode fedt!) indtag er, desto bedre. Keto måltider smager som regel godt – i modsætning til diæter hvor maden smager som om man spiser pap.

Godt for helbredet

Mindre glukose i blodet hjælper kroppen af med mange affaldsstoffer. De fleste på keto beretter om sundere hud og følelsen af at være lettere.

Da forarbejdede fødevarer ikke anvendes i keto diæten, vil ingredienserne bestå af enkelte fødevare som er nærende og godt for dit almene helbred.

Keto diæten har også vist sig at have en gavnlig effekt på hjernens sundhed – hvilket er vigtigere efterhånden som vi bliver ældre.

Se mere: Om ketonstoffer og insulin på Viden+

Øget energi

En af de vigtigste fordele ved keto er en forøgelse af din energi, der kommer af at anvende ketoner som energi. Du vil ikke være nær så sløv og det føles nærmere som om hjernen er sluppet ud af en tåge.

Du vil sove bedre, have mere fysisk energi og bedre koncentration.

Trang til sukker forsvinder

Trangen til sukker, slik og søde fødevarer forsvinder når du er på en keto diæt. De første 4 til 7 dage vil du måske længes efter kulhydrater og sukker. Men, så snart kroppen går i ketose, forsvinder trangen.

Med andre diæter hvor du stadig forbrænder glukose, længes du konstant efter søde sager og endda står op midt om natten, for at finde noget spiseligt. Det er trangen der får diæter til at fejle. Trangen er der kun fordi du stadig bruger glukose som energikilde.

Er keto for begyndere for dig?

Nu har du efterhånden en ide om, hvad keto er og hvad det går ud på. De mange hundrede tusinde der er glade for keto beviser at diæten virker. Det kræver dog at du omlægger dine spisevaner. Til gengæld bliver du glad for at du gjorde.

Prøv det af og nyd godt af alle de fordele der kommer med denne super effektive diæt.

Pernille Sommer

Food Blogger

Det bonden ikke kender, det spiser han ikke. Hvis byboerne vidste, hvad de spiser, ville de omgående blive bønder.

John Doe

Pernille Sommer

Mine favoritter
Sponsor

This is the heading

Opskrifter

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Malcare WordPress Security