5 fordele ved Keto diæt

5 fordele ved Keto diæt

Keto diæten har udviklet en massiv popularitet over hele verdenen i de seneste år – men hvorfor?

Keto hører til de kostråd der hører under Low-Carb, high-fat diæter (på dansk: Lav kulhydrat og høj fedtindhold). Blandt de mange fordele ved keto diæten er, Ifølge mange eksperter, at Keto kan hjælpe med vægttab, fedtforbrænding og en generel forbedring af helbred.

Fra bodybuilderen til curlingmoderen – Keto diæten har ændret hele vægttabs- og fitness industriens syn på vægttab og fedtforbrænding. I årevis har eksperter fortalt os, at fedt er vores fjende – og jo mere du spiser, desto mere tager du på.

De seneste års videnskabelig research viser dog det modsatte. I mange tilfælde, når Keto diæten følges rigtigt, vil indtag af fedt faktisk forøge fedtforbrændingen og dermed mindske kroppens fedtdepoter.

Lær mere om Keto diæten og om hvordan du kan få disse 5 fordele ved keto.

Se også: Keto, en diæt eller en livsstil?

1. Bedre kropssammensætning med keto

Vi er alle på udkig efter en effektiv måde at mindske overvægt og øge fedtforbrændingen – især hvis vi samtidigt kan spise det vi kan lide. Kaloriefattige diæter kan være et yderst effektivt værktøj, man mange slås stadig med at holde kalorie-tallet nede.

Den mest almindelige grund til at vi vælger at ændre vores kost, er for at opnå et vægttab og for at komme af med overskydende fedt. Videnskabelig research viser at en low-carb diæt ikke bare er et effektivt værktøj til vægttab men også et effektivt værktøj til at øge fedtforbrænding i dagens løb.

2. Hjernens sundhed og brændstof – passer det sammen med keto?

Mange af vore interne systemer er afhængige af at blodet fører glukose rundt i kroppen – man hvordan fungere det, når kulhydrater ikke er en del af kosten?

Både hjernen og kroppen er, heldigvis, en hel del klogere end vi giver dem kredit for. Når der ikke indtages kulhydrater, finder de interne systemer et alternativt brændstof – ketoner, der er opmagasineret i fedtdepoter.
Indtager du en diæt med et lavt indhold af kulhydrater og et højt indhold af fedt, tvinger du således kroppen til at tære på fedtdepoterne. Du kan ovenikøbet spise dig mæt i det du bedst kan lide.

Forskerne har længe vidst at ketoner er en langt mere effektiv og god energikilde. Der produceres færre affaldsstoffer i kroppen og så har vi nærmest et ubegrænset lager der, gennem fedtforbrænding, kan bruges som energikilde.

Med et højt indtag af kulhydrater når vi sjældent at få gavn af fordelene ved at komme i et ketose stadie, som det kaldes, når kroppen forbrænder fedt.

På en diæt med et højt fedt indhold og et lavt indhold af kulhydrater, tager kroppen for sig af kost ketoner, der ligeledes forsyner hjernen med energi.

Mange eksperter mener at ketosens hovedformål er at sikre at vi altid har et reservelager af energi, der især bruges når der ikke er umiddelbart tilgængelige kulhydrater til stede.

Nogle studier viser ovenikøbet at en Keto diæt kan medføre øget koncentration og øget opmærksomhed.

3. Keto kan være en hjælp for type 2 diabetes patienter

For mange er diabetes en daglig udfordring med at måle blodets glukose niveau. Når glukose niveauet bliver for lavt, skal der hurtigt indtages kulhydrater. Når glukose niveauet bliver for højt, skal der indtages insulin.

Denne daglige kamp får flere til at søge alternativer. Keto diæten har, med sit høje fedtindhold, vist sig at kunne hjælpe mange type 2 diabetes patienter med at holde blodsukkerniveauet stabilt – og ligefrem føre til et lavere niveau af blodsukker.

Dette kan være gavnligt for mange med diabetes, men det er yderst vigtigt at konsultere lægen inden der ændres radikalt i kostvaner.

4. Forbedrer hudens sundhed og reducerer akne med keto

En øget mængde af akne skyldes hovedsageligt en dårlig kost. Indeholder kosten meget forarbejdet og sukkerholdigt mad, har det en negativ effekt på tarmfloraen og blodsukkeret stiger.

Som modsætning, har en keto diet med et lavt indhold af kulhydrater vist sig at være gavnligt for huden sundhed. Det øgede indhold af B-vitaminer og det mindskede indtag af sukkerholdige fødevarer der følger med keto diæten ser også ud til at gavne negle og hår.

5. Kan keto reducerer risikoen for kræft?

Hjerte-/karsygdomme og kræft hører til de mest almindelige dødsårsager i den vestlige del af verdenen. Hovedårsagen skal findes i vores kost og vores livsstil.
Videnskaben er konstant på udkig efter løsninger der kan mindske disse dødsårsager.

En diæt med lavt indhold af kulhydrater har vist sig at være et vigtigt middel i behandling af forskellige kræftformer. Så effektivt, at mange videnskabsfolk ser det som et effektivt værktøj i kombination med kemoterapi.

Den medicinske brug af Low-Carb diæter er ikke ny, da de siden 1921 har været brugt som behandling mod epilepsi. Brug af keto diæten i kampen mod kræft er til gengæld helt ny. Mens man i årevis har haft usædvanlig gode resultater med dyr, er brugen af keto i medicinsk behandling til kræftpatienter stadig på begynderstadiet.

Se mere om keto i kræftbehandlingen hos Institut For Orthomolekylær Medicin

Er Keto diæten det rette for dig?

Der er en masse fordele ved en keto diæt. Det er dog vigtigt at forstå at alt skal indtages med måde. Bare fordi du gerne må indtage en høj mængde fedt, betyder det ikke at du bare æder løs af fedtholdige ribeyes og grillmad hver eneste dag.

Spis sunde og hele råvarer og læg mærke til at vægten går ned og sundheden går op.

Pernille Sommer

Food Blogger

Det bonden ikke kender, det spiser han ikke. Hvis byboerne vidste, hvad de spiser, ville de omgående blive bønder.

John Doe

Pernille Sommer

Mine favoritter
Sponsor

This is the heading

Opskrifter

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Malcare WordPress Security